Without filters! The courage to look at your own imperfection
Summary
Comment to the Gospel of May 21, 2023
Ascension of the Lord – year A
Acts 1,1-11 Ps 46 Eph 1,17-23 Mt 28,16-20
He was called a lion and he was called a lamb:
Saint Augustine,Speech263, 2
lion for his might, lamb for his innocence;
lion because invincible, lamb because meek

The disease of perfection
È sempre più diffuso tra i giovani, e non solo, l’ossessione per la propria immagine, che si traduce in un’illusoria ricerca della perfezione.
Le persone che hanno una certa fragilità nella propria auto-percezione, perché si vedono inadeguati, brutti, difettosi, possono soffrire di quella che viene chiamata dismorfofobia: una percezione alterata di sé in senso negativo.
The consequence is the sick search for a non-existent perfection: many become competitive, live by confrontation, experience frustration, sometimes reaching depression. The compulsive and continuous use of filters to post one's images on social networks probably denounces a serious difficulty in accepting one's image.
Even if we don't have this relationship with social media, dysmorphophobia can manifest itself in many other ways. In less significant forms, we too can worry about wanting to show a perfect image of ourselves, not necessarily on an aesthetic level, but perhaps in our skills, in our way of life, in our ability to manage situations.
We are all imperfect
Le letture di questa domenica possono essere al contrario un invito a riconoscere il nostro valore e le nostre potenzialità anche quando non siamo perfetti, quando ci rendiamo conto che abbiamo dei limiti e che possiamo ancora crescere su alcuni aspetti.
Both in the text of theActs of the Apostlesthat in the verses of theGospel of Matthewwe are in fact delivered the image of God who trusts us as we are, even with our imperfections.
Wobbly
The first imperfection image is rendered from the text of theGospel of Matthew con un numero: i discepoli sono undici, manca un pezzo, non c’è più quel numero simmetrico e così significativo per la vita di Israele che è il numero dodici.
La scena fotografa un gruppo che ha vissuto una defezione, un gruppo che ha fatto l’esperienza del proprio limite. Nonostante questo, i discepoli non usano un filtro per fingere di essere sempre dodici. No, qualcosa è avvenuto, modificando l’immagine della prima comunità.
Not surprisingly, the text of theActs of the Apostlesrecords an attempt at adjustment by the disciples: in fact they ask a Jesus se sia quello il tempo in cui ricostruirà il Regno di Israele.
In fact, they realize that that number eleven is no longer suitable for their dreams of glory, they hope for an intervention from Providence to fix what went wrong.
Ambiguous and undecided
La seconda immagine di imperfezione è resa dal Vangelo attraverso l’accostamento di due verbi che descrivono l’atteggiamento dei discepoli: prima si prostrano, poi dubitano (Mt 28,17).
Siamo noi, con i nostri cammini imperfetti. Ci prostriamo, un po’ perché siamo convinti, un po’ perché lo fanno gli altri, un po’ perché lo sentiamo.
But as we bow down, we are already doubting. We don't trust ourselves, we don't trust God. In our life there are always traits of hypocrisy, we are never definitively consistent with ourselves.
A space for the Spirit
Despite these obvious traits of imperfection, what is striking is that the Lord nonetheless entrusts this shaky, incredulous, distrustful community with the mission of announcing the Kingdom of God.
L’imperfezione diventa il vuoto che lo Spirito santo riempie. Quando ci riteniamo perfetti, ci illudiamo di bastare a noi stessi, il nostro io pervade ogni spazio, non c’è posto per lo Spirito.
When we recognize ourselves as limited, inadequate and incapable, the heart opens up to welcome the strength that comes from God. What matters, therefore, is to avoid covering up imperfection with the filters of resignation or, conversely, with the strenuous attempt to do everything on your own. Imperfection is faced by letting oneself be filled by the Spirit.
Let yourself be accompanied
If we were perfect and self-sufficient we would not need to be accompanied by Jesus. With us the Lord would have nothing to do. And instead it is precisely our inadequacy that makes us pronounce a Jesus reassuring words: "I am with you always, to the close of the age" (Mt 28:20). He is Emmanuel, the one who never leaves us, as one mum accompanying the hand of son, because he knows that if he removes that hand, The son he would just doodling. In fact, sometimes he even allows us to do these doodles, perhaps just when we risk thinking we don't need him.
sent
Ora i discepoli possono andare ad annunciare, perché sono diventati consapevoli della loro imperfezione. Andranno a raccontare come il Signore ha operato nelle loro vite storte e traballanti.
They don't announce themselves and their merits or abilities, but they bear witness to the greatness of God, che sarà tanto più evidente quanto più povere saranno state le loro vite.
This should be awareness of Church: sent with our limits, entrusted forever to the One who walks with us!
Read inside
- How do you live the relationship with your imperfection?
- What do you witness with your life?
Courtesy © ♥ Father Gaetano Piccolo SJ
