Tempo di lettura: 7 minuti

Innocentes, martyres

Racconta l’evangelista Matteo che, nato Gesù a Betlemme, alcuni Magi si presentarono dal re Erode per chiedergli dove fosse il bambino – il re dei Giudei – per poterlo adorare.

Erode, temendo di perdere il trono, ne volle sapere di più con l’intenzione di farlo assassinare. Consultò gli scribi e poi chiese ai Magi di cercarlo e di tornare a riferirgli in quale luogo si trovasse.

Ma i Magi, racconta il Vangelo, “avvertiti in sogno di non tornare da Erode, per un’altra strada fecero ritorno al loro Paese”.

Herodes autem videns quod magi deridebant eum, in furorem versus factus est et — iterum legitur — « misit ut interficeret omnes pueros, qui erant in Bethlehem et in omni territorio eius, et qui erant annorum duorum et infra ».

parvus avant-garde

La Chiesa venera questi Innocenti come martiri dai primi secoli, e poiché strappati alla vita poco dopo la venuta al mondo di Cristo, ne fa memoria a ridosso del Natale.

Per volere di Pio V la celebrazione è stata elevata a festa. Prudenzio, poeta vissuto nel IV secolo, nell’inno dell’Epifania del Liber cathemerinòn li definisce “flores martyrum”, fiori dei martiri, “divelti dal persecutore di Gesù Cristo, come tanti teneri germogli”. “I bambini, senza saperlo, muoiono per Cristo, mentre i genitori piangono i martiri che muoiono. Cristo rende suoi testimoni quelli che non parlano ancora”, spiega in un sermone il vescovo San Quodvultdeus.

Et sequitur: O admirabile donum gratiae! Quid meruerunt filii isti sic lucrari? Non loquuntur tamen, et iam Christum confitentur! Nondum ad pugnam possunt occurrere, quia membra nondum movent, et tamen palmam victoriae iam triumphant.

In summa, Innocentes sancti sunt parvae custodiae martyrum exercitus, qui testati sunt et testantur sanguine suo ad Christum pertinentes, puras creaturas, quae primam paginam longitudinis Christianorum martyrum scripserunt.

Insontes heri et hodie

Per la tradizione cristiana occidentale l’episodio evangelico dei Santi Innocenti Martiri è un tipico esempio di quanto la sete di potere possa spingere ad atroci delitti. I bambini di Betlemme sono infatti vittime dell’odio spietato di Erode verso chi avrebbe potuto ostacolare i suoi piani di potenza e di dominio.

Su questo tema, e sulla storia dei bambini di Betlemme, nel corso dei secoli sono state realizzate svariate opere d’arte. Nel 2016, proprio nel giorno dei Santi Martiri Innocenti, Papa Francesco ha indirizzato ai vescovi una lettera esortandoli ad “ascoltare il lamento e il pianto di tante madri, di tante famiglie, per la morte dei loro figli, dei loro figli innocenti” che è lo stesso “gemito di dolore delle madri che piangono la morte dei loro figli innocenti di fronte alla tirannia e alla sfrenata brama di potere di Erode”.

« Lugere – scripsit Pontificem – etiam hodie pergere posse audire, quae mentem nostram tangit, quamque ignorare vel silentium non possumus nec volumus ».

Da queste parole, Francesco fa nascere un invito ai vescovi di tutto il mondo perché proteggano l’innocenza dei piccoli “dai nuovi Erode dei nostri giorni”, che la fagocitano e spezzano “sotto il peso del lavoro clandestino e schiavo, sotto il peso della prostituzione e dello sfruttamento. Innocenza distrutta dalle guerre e dall’emigrazione forzata”.

Eodem tempore Summus Pontifex etiam commendavit audiendas lacrimas et lamenta Ecclesiae quae veniam petit et "clamat non solum ante dolorem filiorum suorum minimorum, sed etiam quia peccatum alicuius membrorum cognoscit. dolor, historia et dolor minorum, qui sexualiter abusi sunt a sacerdotibus ».

fons © Vaticanus News - Dicasterium pro Communicatione

Omnes orientales et occidentales calendarii liturgici hoc festum habent. In anno liturgico, qui secundum chronologicam eventuum evangelicorum narrationem evolvit, narratio de "caedem innocentium ha trovato la sua logica collocazione accanto al mistero del Natale.

Festum et cultum Sanctorum Innocentium qui «non verbo, sed morte confessi sunt Christum», memorat martyrium, antequam homagium Deo suo sit gratia, a Domino gratuitum donum.

Amen, festum Innocentium post Epiphaniam celebretur, quia invitus a magi, qui ex Oriente venerunt adorare natum in stabulo Bethlehem.

Ecclesia hunc puerorum tamquam martyrum choros honorat (“.infantes" aut "innocentes") ignarus victimarum suspectorum et sanguinum Herodis regis, avulsus ab ulnis matris tenerrimae aetatis, ut scriberet suo sanguine primam paginam in volumine honoris Christianorum martyrum, et meretur gloriam aeternam secundum promissionem Iesu; «...qui perdiderit animam suam propter me inveniet eam». (Mt 10.39)

Pro his liturgia hodie repetit Prudentii poetae verba: "Salvete, o martyrum flores, qui matutini limen a persecutore Jesu oblectati sunt, ut recenti florea rosis atrox turbo resecat. Primae victimae es, pecus tenero immolatus, et in eodem altari palmam et coronam accepisti".

Eventus narratur, solita essentialitate expressiva, solum in Evangelio secundum Matthaeum, quod maxime ad lectores Iudaicos dirigebatur ideoque intendit ostendere Christi messiam, in quo vera erant antiquae prophetiae: «Herodes videns quod magi deriderent eum, iratus est, et misit ut omnes filios Bethleem et agrum eius anulos duos et inferiores interficerent, secundum tempus, quod a magis fuerat informatum.

Tunc adimpletum est quod dictum est per Jeremiam prophetam : Clamor exauditus est in Rama ploratus et ululatus magnus. Rachele luget filios et non vult consolari, quia non sunt ibi.» (Mt 2,16-18)

Iesus caedem effugit quia angelus Ioseph in somnis admonuit, iubens ut in Aegyptum fugeret: familia sancta post mortem Herodis in Iudaeam rediit.

L’origine di questa festa è molto antica. Compare già nel calendario cartaginese del IV secolo e cent’anni più tardi a Roma nel Sacramentario Leoniano.

Hodie, nova reformatione liturgica, celebratio laetam indolem habet nec amplius luctus sicut in principio fuit, et hoc congruit cum opportunis consuetudinibus mediaevalibus, quae celebrantur hac occasione festum ».pueri« officium chori et altaris.

Inter curiosas manifestationes meminimus, quod canones a stabulo suo ad cantum versus descendunt.Depositum praetorium potens et exaltavit humiles». Ex hoc tempore pueri, insignibus canonicorum induti, totum diei officium direxerunt.

Nova liturgia, dum characterem vulgarem quem hodie per totum historicum habuit, non deest accentibus, hanc celebrationem servare voluit, ad gradum celebrationis a S. Pio V evectus (Antonio Michele Ghislieri, 1566-1572), proximus est. dies festos Nativitatis Domini, ponens innocentes victimas inter Ecclesias ».comites Christi», cunas Infantium Iesu cum infantum frequentia gratissima circumdare, candidis innocentiae stolis induta, parva martyrum agmina, qui sanguine suo testantur res suas. Christus.

fons © evangeloftheday.org


5x1000 tuam tuam consociatione
Nihil tibi constat, nobis multum valet!
Adiuva nos adiuva parva cancer aegris
scribis;93118920615

Legere:

Leave a comment

Articuli tardus

Gesù e discepoli
5 Maggio 2024
La Parola del 5 maggio 2024
Nella notte è tutto scuro
4 Maggio 2024
Trovare rifugio
tanti volti nel mondo, pace
4 Maggio 2024
La Parola del 4 maggio 2024
mano che porge il cuore
Maii 3, 2024
Preghierina del 3 maggio 2024
amicizia, mano nella mano
Maii 3, 2024
Ho bisogno di sentimenti

Upcoming Events