Vrijeme čitanja: 3 minute

Dnevnik bolnice: 09.10.2019., srijeda

Pozzilli (IS) još uvijek spava kad mi u cik zore stižemo na posao.

Često gledamo s balkona kako bismo okusili zrak i shvatili okreće li se svijet još uvijek.

Naš svijet je stao na 13. rujna 2019

Jutro prolazi kao i obično, s medicinskim sestrama koje dolaze i odlaze, uvijek točne, pune ljubavi, profesionalne i prijateljske, a liječnici koji strpljivo nadziru svoje pacijente.

Vrijeme ručka postaje više vrijeme za svjež zrak nego sama hrana: to je trenutak kada vidite novo lice, novi miris; miris hrane koji dolazi izvana, gotovo kao da smo napustili ova četiri zida i otišli na ručak u restoran.

A jela koja pripremaju u Neuromedu usporediva su s restoranom.

Današnji jelovnik: pennette alla boscaiola, drugo jelo od plodova mora, sendvič, voda i breskva.

Eugenio sve jede s ukusom i užitkom. Da smo kod kuće sve bi bilo još ukusnije! Ali mi smo tu, i dobro smo, hvala Bogu.

Popodne nas zovu na očni pregled, a društvo nam pravi draga Yulya, uvijek nasmijana i ljubazna. Puno je ljudi u čekaonici, ali kao štićenici imamo namjenski put koji nam omogućuje ranu posjetu i ne prekidamo red vanjskih rezervacija. Da, ovdje u Neuromedu su stvarno dobro organizirani!

Eugeniov pregled prolazi više nego dobro, oftalmolog nas uvjerava da je diplopija ancora presente andrà pian piano scomparendo.

E’ stata una bella sorpresa ritrovare nella cartella clinica di Eugenio, che ci accompagna ad ogni spostamento, una cara immagine della Madonna. Questa immagine era stata donata ad Eugenio dal compagno di stanza, amico fraterno Antonio Parente, il giorno del secondo intervento. In sala operatoria era stata tolta e non sapevamo più che fine avesse fatto. Invece, una solerte infermiera, l’ha custodita nella cartella di Eugenio così che non andasse persa.

La notizia positiva del controllo oculistico ci riempie di gioia; il rientro a casa si fa più reale e più vicino. Ci informano che domani Eugenio farà una tac di controllo per vedere che tutto sia a posto e, se così come tutti speriamo, non ci sono controindicazioni, rientreremo a casa dopo-domani.

Da casa, ci arrivano notizie confortanti in merito a Francesca. Amorevolmente accudita da zia Teresa e dalla sua famiglia, la nostra cucciola risente meno della nostra mancanza; siamo noi a non reggere più la sua mancanza e non vediamo l’ora di riabbracciarla.

Eugenio trova sempre un modo per stupirci e, se mai ce ne fosse bisogno, darci prova della sua tenacia. Beve dalla bottiglietta, da solo, coordinando perfettamente il movimento.

Un’altra notte si avvicina, speriamo la penultima qui a Pozzilli.


Donirajte Vaših 5x1000 našoj udruzi
Vas ne košta ništa, nama vrijedi puno!
Pomozite nam da pomognemo malim oboljelima od raka
ti pišeš:93118920615

Da leggere:

Ostavite komentar

Najnoviji članci

Gesù e discepoli
5 Maggio 2024
La Parola del 5 maggio 2024
Nella notte è tutto scuro
4 Maggio 2024
Trovare rifugio
tanti volti nel mondo, pace
4 Maggio 2024
La Parola del 4 maggio 2024
mano che porge il cuore
3. svibnja 2024
Preghierina del 3 maggio 2024
amicizia, mano nella mano
3. svibnja 2024
Ho bisogno di sentimenti

Planirani događaji

×