Nicodemus, disciple of Jesus

Nicodemus, Doctor of Law,Phariseehe is a member ofSanhedrin, was, according to the account of theGospel according to John, one of thedisciplesofJesus. It is attributed to him by tradition aApocryphal Gospel.

Nicodemus is heldholyfrom theCatholic churchand fromOrtodox church; is celebrated onAugust 31st. The figure of Nicodemus appears in the depiction ofLamentation over the Dead ChristofGiottoinScrovegni Chapel.

Some scholars have declared his possible identification with Nicodemus Ben Gurion, a Jewish rabbi described in the Babylonian Talmud and in the Jewish wars as a very wealthy man respected by the people. Marginal and less argued is the thesis that, together withJoseph of Arimathea, was one of the custodians of theHoly Grail.

Nicodemus is mentioned only in theGospel according to John, in which it appears three times:

  • listen to the teaching ofJesus(3,1-21)
  • comes to his defense when i Pharisees they would like to have him arrested (7:45-51)
  • it helpsJoseph of Arimatheato place Jesus' body in the tomb (19:39-42[3])

In merito al primo episodio – la conversazione di Jesus con Nicodemo – lo studioso Bart Ehrmanhowever, he believes that this conversation could not have taken place in the way described, as it would not have made sense inAramaic, the language of Israel at the time, which the two protagonists spoke.

In fact, this conversation only makes sense if it is reported in Greek – the language in which theGospel according to John, composto verso la fine del I secolo – perché si basa sul doppio significato del termine “anothen”, che vuol dire sia “di nuovo” che “dall’alto”. Nicodemo, per due volte, attribuisce erroneamente ad “anothen” il significato “di nuovo” (mentre Jesus intendeva “dall’alto”) e, in base a questo equivoco, chiede come sia possibile ritornare nel grembo della madre quando si è vecchi per poter nascere di nuovo.

In the last episode we find Nicodemus onGolgothawithJoseph of Arimathea, which contributes toDeposition of Jesus dopo la crocifissione e aiuta a deporne il cadavere nella tomba (Gv 19,39-42). Egli porta “una mistura di mirra e di aloe di circa cento libbre” per la preparazione del corpo di Jesus (Gv 19,39), una grande quantità, pari a circa 30 kg di oggi; in quel tempo la quantità indicata era utilizzata per la sepoltura di un re.

From the Second Gospel John (19, 39-42):

Nicodemo, quello che in precedenza era andato da Jesus di notte, venne anch’egli, portando una mistura di mirra e d’aloe di circa cento libbre. Essi dunque presero il corpo di Jesus e lo avvolsero in fasce con gli aromi, secondo il modo di seppellire in uso presso i Giudei. 

Nel luogo dov’egli era stato crocifisso c’era un giardino, e in quel giardino un sepolcro nuovo, dove nessuno era ancora stato deposto. Là dunque deposero Jesus, a motivo della Preparazione dei Giudei, perché il sepolcro era vicino.

source Wikipedia

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